Jak správně napsat inzerát
Aby byl inzerát správně napsaný a obsahoval všechny potřebné náležitosti, je potřeba při jeho sestavování dodržet několik základních pravidel.
Ideální je, pokud inzerát napíšete strukturovaný, přehledný a uchazeč se v něm snadno a jasně orientuje. Jedině tak se uchazeč dozví koho hledáte a uchazeč si udělá obrázek o tom, zda má o toto místo zájem či nikoliv. Ušetříte čas sobě i těm, kdo by se hlásili na tuto pozici zbytečně.
5 kroků ke správně napsanému inzerátu
- Definujte
Proto, abyste svým inzerátem oslovili správnou cílovou skupinu, definujte jasně, koho hledáte. Ujasněte si, koho na obsazovanou pozici vlastně hledáte.
Máte zájem o osobu zkušenou, kterou nemusíte složitě zaučovat? Nebo dáte přednost absolventovi, který se bude zaučovat déle, ale bude časově flexibilní? V inzerátu buďte co nejvíce konkrétní.
- Vytvořte strukturu
Vytvořte si strukturu inzerátu. Zajistíte tak, že v něm nebudou chybět žádné podstatné informace. Měl by obsahovat:
- název firmy, její krátké představení
- název pracovní pozice
- popis náplně práce
- místo a lokalita výkonu práce
- druh a velikost úvazku
- požadavky na kandidáta
- jaké benefity a bonusy firma nabízí
- kontakt na personalistu (telefon, email)
V jakém pořadí jednotlivé body uvedete je čistě na vašem uvážení. Doplnit můžete také informaci o platnosti nabídky, výše platu.
- Dejte inzerátu formu
Pracovní inzerát se v drtivé většině píše pouze formou strukturovaného textu, tedy v odrážkách.
Inzerát si můžete uveřejnit také kratší či delší souvislý text. Pokud zvolíte tuto formu, nepřekračujte délku jedné strany. Zbytečně mnoho textu může potencionálního zájemce odradit. Vždy se snažte být co nejvíce konkrétní.
- Vyvarujte se chyb
Inzerát píšete za účelem získat nového zaměstnance, ne proto, že chcete zbytečně utrácet peníze. Vyvarujte se chyb, jejichž přehled naleznete níže. Jedna špatná informace může odradit vhodného kandidáta velmi snadno.
Špatné a nebo nepřesné pojmenování pozice
Čtenáře inzerátu odradíte tím, že špatně nebo nepřesně pojmenujete pozici, na kterou hledáte pracovníka. Inzerát tak snadno přejde bez povšimnutí, nezaujme ho a neporozumí mu. V případě, že jej zařadíte do špatné kategorie, nemusí ho dohledat. Vyhněte se používání anglických názvů, s výjimkou mezinárodních pracovních pozic. Zbytečné je však používat tam, kde se o nadnárodní či zahraniční společnost nejedná, například prodavačky, pokladní, uklízeči nebo obchodníci.
Příliš mnoho odborných termínů
Snažte se používat termíny, které jsou pro daný obor zcela běžné. Díky tomu si ušetříte práci s vypisováním náplně práce a máte větší šanci zaujmout ty, kdo se v této branži pohybují a ví, o co se jedná. Formu a jazyk inzerátu přizpůsobte tomu, zda hledáte grafika, prodavačku nebo účetní.
Špatný pravopis i stylistika
Psát inzerát stylisticky i pravopisně správně by měla být samozřejmost. I díky pravopisu si o vás může potencionální uchazeč udělat obrázek. Proto je lepší si nechat texty od někoho zkontrolovat a případně opravit.
I ten, kdo nepracuje ve firmě, vám může dát dobrou zpětnou vazbu, zda v inzerátu nechybí podstatné informace nebo naopak nepřebývají ty zbytečné.
Při sestavování textu nepoužívejte zbytečně dlouhá a komplikovaná souvětí. Používejte také osobnější oslovení, kterým uchazeče zaujmete. V inzerátech vykejte. Formu tykání zvolte pro cílovou skupinu grafiků, IT odborníků nebo copywriterů, kteří jsou na toto zvyklí a tykání očekávají i od vás.
Neuvedení výše platu
Každý personalista má jiný názor na to, zda uvádět plat. Pokud nechcete o tomto prozrazovat více, než je nezbytně nutné, pak napište pouze platové rozmezí. Neuvádění platu působí na uchazeče podezřele a nabídce se často vyhnou obloukem.
Chybné požadavky na jazykové vybavení a vzdělání
U mnoha inzerovaných pozic se můžete setkat s tím, že firma potřebuje účetní, která umí anglicky, přitom s tímto jazykem při své práci vůbec do styku nepřijde. Často mají firmy i přemrštěné požadavky co se týče vzdělání.
Prohlédněte si svůj inzerát a skutečně zvažte, zda jsou vaše požadavky optimální a v souladu s nabízenou pozicí.
Vysvětlování důvodu vzniku volné pozice
Rozhodně se vyhněte tomu, že budete v inzerátu vypisovat, proč předchozí pracovník na dané pozici skončil. Čtenář by tuto informaci nemusel přijmout pozitivně.
- Pozor na diskriminaci
Špatně formulované informace v inzerátu mohou vést k diskriminačním vyjádřením, což je v českém právním státu problém. Abyste se vyhnuli potížím s antidiskriminačním zákonem, vždy zvažte co do inzerátu uvedete.

Obory
- Administrativa (13)
- Automobilový průmysl / moto (4)
- Doprava a zásobování (7)
- Ekonomika / finance (6)
- Gastronomie (1)
- Potravinářství (5)
- Ostatní (4)
- Ostraha a bezpečnost (2)
- Školství a vzdělávání (5)
- Prodej a obchod (3)
- Řemeslné a ruční práce (13)
- Služby (8)
- Technika (2)
- Telekomunikace (1)
- Výroba, průmysl (4)
- Zdravotnictví, farmacie (9)
- Zemědělství, lesnictví (1)
- Brigády / pomocné práce (2)
- Chemický / potravinářský průmysl (1)
- Design / umění / kultura (1)
- Doprava / logistika (3)
- IT – správa systémů (3)
- IT – vývoj aplikací (1)
- Obchod / prodej / nákup (1)
- Personalistika / lidské zdroje (3)
- Stavebnictví / reality (1)
- Strojírenství (4)
- Kuchař / číšník / servírka (2)
Pracoviště
- Luhačovice (2)
- Brumov-Bylnice (3)
- Vizovice (9)
- Velké Karlovice (3)
- Zlín (15)
- Valašské Klobouky (6)
- Rožnov pod Radhoštem (15)
- Valašské Meziříčí (15)
- Vsetín (23)